تبلیغات
خــــیــــــمــــــه , پایگاه مداحی، سخنرانی ،شناخت فرقه های ضاله , خــــیــــــمـــــه

ما در زندگی باید از چه کسی اطاعت کنیم ؟ رتبه بندی اطاعت خدا ، پیامبر و ائمه

به چه صورت است ؟

در صورت اطاعت، ما از کدام گروه مردم هستیم ؟  در صورت عدم اطاعت چه ؟

قصد داریم  پاسخ این سوال ها را در ذیل یک آیه بررسی کنیم.... ادامه مطلب..

خداوند در آیه 59 سوره مبارکه نساء چنین می‌فرماید :

یَأَیهُّا الَّذِینَ امَنُواْ اطِیعُواْ اللَّهَ وَ اطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ اوْلىِ الْأَمْرِ مِنكمُ‏ْ  فَان تَنَازَعْتُمْ

فىِ شىَ‏ْ فَرُدُّوهُ الىَ اللَّهِ وَ الرَّسُولِ ان كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَخِرِ  ذَالِكَ خَیرْ

وَ اْحسَنُ تَأْوِیلا.

 

اى كسانى كه ایمان آوردید! اطاعت كنید خدا را! و اطاعت كنید پیامبر خدا و اولو

الأمر را از خودتان ! و هر گاه در چیزى نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید

(و از آنها داورى بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (كار) براى شما

بهتر، و عاقبت و پایانش نیكوتر است.

 

در ابتدای بحث به توضیح لغوی و نحوی آیه می پردازیم . زیرا با اینکه قرآن دارای بطن

های معنوی متفاوت و عمیق است، اما در ظاهر آیات آن هم دریاهای معرفت جاری

است که اغلب از چشم دور می‌ماند .

 

الّذین : بدل از منادا (ایّ) محلا منصوب

ءامنوا : فعل ماضی ، مبنی بر ضمه ، واو فاعل

اطیعوا : فعل امر ، مبنی بر حذف نون ، واو فاعل

اللّه : لفظ الجلالة مفعول به منصوب‏

أطیعوا الرسول: مانند أطیعوا اللّه‏

أولی: معطوف به لفظ الجلاله ، منصوب ،علامت النصب "یا" ،

فهو ملحق بجمع المذكر السالم‏ 1

این عبارت آخر عیناٌ از کتاب آورده شده تا در مورد آن توضیح داده شود :

ملحق بودن بدین معنی است که خود کلمه صرفا جمعی است که مفرد ندارد و فقط

به یک جمع مذکر سالم شبیه به خودش ملحق شده است مانند "سنین" که مفرد

سنة بوده که در اصل باید به صورت سنتین می آمده ولی به سنتین ملحق گشته

است . دربرخی دیگر از کتاب های لغت اهل تسنن (تاج العروس ، مجمع البحرین ،

كتاب العین و ... ) همین توضیح بالا به طور صریح تری ذکر شده  است :

 

* أولو: جمع لا واحد له من لفظه، واحده‏ 2

* أولو:  . . . لا یقال إلا للجمیع من الناس و ما یشبهه 3

 

اما چرا ؟ چرا ادبای عرب هیچ گونه ریشه و مفردی برای این لغت پیدا نکرده اند ؟

در صورتی که برای نشان دادن توانایی لغت عرب برای لغات بسیار سخت تر

ریشه در آورده و یا ساخته اند؟ این موضوع را می‌توان در معنای ریشه های

احتمالی این لغت جست و جو نمود .

نکته قابل توجه بعدی برخی ترجمه های ارائه شده از این آیه است . برای مثال

در کتاب كشف الأسرار و عدة الأبرار اثر  احمد بن ابى سعد رشیدالدین میبدى

( ادیب قرن ششم سنی مذهب) که درآن به ترجمه لغوی آیات به صورت عبارت

عبارت قرآن پرداخته شده است ؛در ترجمه این آیه به این عبارت بر می‌خوریم  :

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اى ایشان كه بگرویدند، أَطِیعُوا اللَّهَ فرمان برید خداى را، 

وَ أَطِیعُواالرَّسُولَ و فرمان برید رسول را، وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ و فرمان برید اولى الامر

را از شما ! ! !

سوال این جاست در این ترجمه دقیق آیا ترجمه اولی الامر فراموش گشته است و

یا ترجمه آن برای اعتقادات نویسنده دچار مشکل می کند؟ این مثال ها نشان دهنده

اهمیت بالای این موضوع است که برای مبارزه با آن مخالفان از هیچ فعالیتی حتی در

ضمینه نحوی و لغتی کوتاهی نکردند. 

                                                             

................................................................................................................

[1]. الجدول فى اعراب القرآن‏ ، ج5 ،ص:71

[2]. مجمع البحرین، ج‏1، ص: 29

[3]. كتاب العین، ج‏8، ص: 370




طبقه بندی: روایات و احادیث معصومین، بانک پرسش و پاسخ، مطالب در مورد حق بودن امام علی(ع)، جواب شبهات بر علیه شیعه،
ارسال در تاریخ دوشنبه پانزدهم خردادماه سال 1391 توسط kheyme
ابزار و قالب وبلاگبیست تولزکد صلوات شمار برای وبلاگ